lod


Eigenschappen

Voorkeurslabellod
DefinitieIn computergraphics houdt rekening houden met het detailniveau ( LOD ) in dat de complexiteit van een 3D- modelrepresentatie wordt verminderd wanneer deze zich van de kijker verwijdert of volgens andere metrische gegevens zoals het belang van een object, gezichtspunt-relatief snelheid of positie. Detailniveau-technieken verhogen de efficiëntie van de weergave door de werklast op grafische pijplijnstadia , gewoonlijk hoekpunttransformaties, te verminderen . De verminderde visuele kwaliteit van het model wordt vaak niet opgemerkt vanwege het kleine effect op het uiterlijk van het object wanneer het ver weg is of snel beweegt.
Synoniem.lod, level of detail
Toelichting op definitieHoewel LOD meestal alleen wordt toegepast op geometriedetails , kan het basisconcept worden gegeneraliseerd. Onlangs omvatten LOD-technieken ook shaderbeheer om de pixelcomplexiteit onder controle te houden. Onder de naam mipmapping wordt al jaren een vorm van detailmanagement toegepast op texture maps , wat ook zorgt voor een hogere renderingkwaliteit.

Het is gebruikelijk om te zeggen dat "een object is LOD'd " wanneer het object wordt vereenvoudigd door het onderliggende LOD-algoritme .

Discrete Levels of Detail (DLOD) , omvat het creëren van meerdere, discrete versies van de oorspronkelijke geometrie met verminderde geometrische detailniveaus. Tijdens runtime worden de modellen met volledige details vervangen door de modellen met verminderde details indien nodig. Vanwege de discrete aard van de niveaus, kan er een visuele knal optreden wanneer het ene model wordt vervangen door een ander. Dit kan worden verzacht door alfa-menging of morphing tussen staten tijdens de overgang.

Continuous Levels of Detail (CLOD) , gebruikt een structuur die een continu variabel spectrum van geometrische details bevat. Vervolgens kan worden onderzocht of de structuur soepel het juiste detailniveau kiest dat voor de situatie vereist is. Een belangrijk voordeel van deze techniek is de mogelijkheid om de details lokaal te variëren; zo kan bijvoorbeeld de zijkant van een groot object dat dichter bij het zicht ligt, in hoge details worden gepresenteerd, terwijl tegelijkertijd het detail aan de afstandszijde wordt verkleind.

In beide gevallen worden LOD's gekozen op basis van een of andere heuristiek die wordt gebruikt om te beoordelen hoeveel detail verloren gaat door de detailreductie, zoals door evaluatie van de geometrische fout van de LOD ten opzichte van het volledige-detailmodel. Objecten worden vervolgens weergegeven met de minimale hoeveelheid details die nodig is om te voldoen aan de heuristiek, die is ontworpen om geometrische details zoveel mogelijk te minimaliseren om de prestaties te maximaliseren met behoud van een acceptabel niveau van visuele kwaliteit.
Exacte overeenkomsthttps://en.wikipedia.org/wiki/Level_of_detail
Afbeelding van3-Geometrical-Level-Of-Detail-LOD-for-the-same-point-cloud-Reading-points-from-1-to-N.png

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
lodBron van
lodGerelateerd

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Rdf.jpg