Hoogeveense Vaart

Eigenschappen

VoorkeurslabelHoogeveense Vaart
DefinitieDe Hoogeveense Vaart met de verlenging Verlengde Hoogeveense Vaart is een kanaal in de Nederlandse provincie Drenthe dat loopt van het Meppelerdiep bij Meppel tot de Duitse grens bij Zwartemeer.
SynoniemVerlengde Hoogeveense Vaart, Hoogeveensche Vaart, Verlengde Hoogeveensche Vaart, Van Echtenskanaal
Toelichting op definitieOm het gebied van zuidoost Drenthe te voorzien van water voert waterschap Hunze en Aa's via de Hoogeveensche Vaart ongeveer 1000 liter water per seconde aan. Dit is zo’n 20% van de maximale aanvoercapaciteit.


Het kanaal is CEMT-klasse II, waarbij de Verlengde Hoogeveense Vaart beperkt is tot CEMT-klasse I. Er is niet veel professionele binnenvaart, voornamelijk wordt er grind, ijzer en kunstmest over vervoerd. De kunstwerken zijn bereikbaar vanaf Hoogeveen op VHF-kanaal 18 en komende vanaf Meppel op VHF-kanaal 84.

Een klein deel van de Verlengde Hoogeveense Vaart ligt in Duitsland, waar het Schöninghsdorf-Hoogeveenkanaal wordt genoemd. Dit kanaal mondt uit in het Zuid-Noordkanaal in Schöninghsdorf, gemeente Twist. Dit deel van het kanaal wordt thans niet meer bevaren en heeft uitsluitend een functie voor afwatering.

Verlenging in 19e eeuw
Bij Koninklijk Besluit van 12 maart 1852 werd aan enkele Hollandse en Drentse heren vergunning verleend tot het oprichten van 'maatschappij ter overneming, verlenging en verbetering van de Hoogeveense Vaart', tot in de Noord- en Zuidbarger venen (gemeente Emmen), met een zuidelijke zijtak tot in de gracht van Coevorden en een noordelijke zijtak naar de Beilervaart.

Nadat de provincie en de belanghebbende gemeenten aandelen in de maatschappij hadden genomen en daarbovenop nog een provinciale subsidie was toegezegd, werden de werkzaamheden nog in hetzelfde jaar begonnen. In 1856 werd de commissie in zoverre gewijzigd, dat de maatschappij ontheven werd van het graven van een kanaal naar Coevorden en van de eventuele verandering van de waterleiding naar Beilen in een scheepvaartkanaal. Toen in 1858 het kanaal de venen van Noord- en Zuidbarge tot op 2800 ellen was genaderd, verbond zich de maatschappij, om binnen 8 jaren, nadat het kanaal de venen zou hebben bereikt, het in oostelijke richting 6400 ellen te verlengen, en uit die verlenging een zijtak te graven naar het Amsterdamscheveld, met voornemen het kanaal door te graven tot de Hannoverse grenzen. In 1860 zijn die overgebleven 2800 ellen afgewerkt, en is het kanaal nog 400 ellen in de venen verlengd. Het eerste met turf beladen vaartuig voer op 5 december van dat jaar uit de Bargermarke het kanaal af. In 1861 waren al de werken tot verlenging in de venen van Noordbarge en Zuidbarge evenals de zijtak naar het Amsterdamscheveld voltooid. In 1863 werd het kanaal nog eens met 1950 el verlengd.

De gewone gevolgen van het graven van kanalen in woeste gronden bleven ook hier niet achter. De streek waardoor de Verlengde Hoogeveense Vaart loopt, ontwikkelde zich hoe langer hoe meer. Zo ontstonden er nieuwe veenkoloniën zoals Noordscheschut, Nieuweroord, Geesbrug en Bumaveen (tegenwoordig Nieuw-Amsterdam en Veenoord).

De Verlengde Hoogeveense Vaart wordt lokaal het Van Echtenskanaal genoemd. (Bron: Wikipedia)
Exacte overeenkomsthttps://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogeveense_Vaart, https://nl.wikipedia.org/wiki/Klazienaveen
Afbeelding van399px-Location_Hoogeveense_Vaart.PNG

Hoogeveense Vaart.

399px-Verlengde_Hoogeveensche_Vaart_bij_Zwartemeer.jpg

Verlengde Hoogeveensche Vaart bij Zwartemeer.
Video van

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Hoogeveense VaartBreder
Hoogeveense VaartBron van
Hoogeveense VaartGerelateerd
Rdf.jpg